Handwerk van en voor Haïti - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu Handwerk van en voor Haïti - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu

Handwerk van en voor Haïti

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

06 November 2021 | Nederland, Twijzel

Ayiti cheri, ki lè m’ap ka vini? Geliefd Haïti, wanneer kan ik komen?
Hoewel het antwoord op die vraag nog onduidelijk is, gaat het werk van Church World Service in Haïti uiteraard door, onder de kundige leiding van mijn collega. De afgelopen weken heb ik diverse malen nieuwsberichten over Haïti voorbij zien komen in Nederlandse kranten. Keer op keer zijn het negatieve berichten. Het is waar dat ontvoeringen doorgaan. Het is waar dat bendes de toegang tot de brandstofterminal blokkeren, waardoor het brandstoftekort steeds nijpender wordt en langer duurt dan vorige malen. Het is waar dat men in angst leeft. Het is waar dat kinderen niet naar school kunnen. Het is waar dat humanitaire hulpverlening naar aanleiding van de aardbeving van augustus bemoeilijkt wordt. Het is waar dat klinieken sluiten wegens het brandstoftekort. Het is waar dat prijzen stijgen, dat het leven nog moeilijker wordt, dat er intussen ook nog steeds doden vallen door COVID-19.

Maar er is en blijft die onbelichte kant: het is ook waar dat Haïti een prachtig land is, met talentvolle mensen die willen leren, die kennis willen vergaren op school, waar ze zo moeilijk naartoe kunnen, mensen die kennis willen toepassen in werk, wat zo moeilijk te vinden is. De beschikbare middelen worden gebruikt om de mooiste creaties te vervaardigen. Om vanuit Nederland iets bij te dragen aan de verbetering van leefomstandigheden in Haïti, bieden we een diversiteit aan handwerk te koop aan. Er zijn beeldjes en prachtige figuren met de hand gemaakt uit zeepsteen, er zijn taferelen vervaardigd van oude olievaten, sieraden van kokosnoot, karton, schelpjes of koeienhoorn, handgevlochten mandjes, handgemaakte sandalen, beschilderde placemats en fotolijsten, geborduurde zakdoeken, boekenleggers en tafelkleden (zie bijgaande foto’s). De opbrengst is bestemd voor het werk van Church World Service in Haïti. Stuur voor meer informatie een bericht naar margotdegreef@hotmail.com of laat een bericht achter op deze site, onder vermelding van een emailadres of telefoonnummer.

Bedankt voor de steun en voor het belichten van de mooie kant van Haïti!

Margot de Greef

• 23 December 2021 - 14:14

Rommie Miedema:

Dag Margot,

Ik zag je mooie aanbiedingen. Er leek mij een engeltje van zeepsteen voorbij te komen. klopt dat Zo ja dan wil ik er graag wat van bestellen