Politiek en huizen; ter herinnering aan 12 januari - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Margot Greef - WaarBenJij.nu Politiek en huizen; ter herinnering aan 12 januari - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Margot Greef - WaarBenJij.nu

Politiek en huizen; ter herinnering aan 12 januari

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

12 Januari 2017 | Spanje, Barcelona

De definitieve resultaten van de presidentsverkiezingen zijn bekendgemaakt. In februari zal Jovenel Moïse als 58e president van Haïti ingezworen worden. Wel vindt er 29 januari nog een tweede ronde van verkiezingen plaats voor andere functies. Een van de reeds gekozen senators, Guy Philippe voor Grand Anse, kwam op 5 januari in Pétion-Ville zijn certificaat halen. Nadat hij vervolgens een interview had gegeven bij de radio, stond de politie hem op te wachten. Hij is gearresteerd en nog dezelfde dag uitgeleverd aan Amerika, waar hij schijnbaar al sinds 2005 wordt gezocht op verdenking van drugsmokkel en geld witwassen. Er wordt hevig gespeculeerd over deze zet, wellicht een manier van de zittende president om de nieuwe president in de spaken te rijden? Vier dagen voordat Guy Philippe ingezworen zou worden en daarmee voor 6 jaar onschendbaar zou zijn, is hij gearresteerd, terwijl hij al 12 jaar gezocht werd. Een opmerkelijke timing. Zijn aanhangers zijn in protest gegaan en eisen zijn vrijlating. Ook Amerikaanse burgers hebben het moeten ontgelden in Haïti.

Verder werden er deze week berichten verspreid over een cycloon die onderweg zou zijn. Dat is vreemd, want het orkaanseizoen loopt van juni tot november. Het bleek een koudefront te zijn, wat veel regen met zich meebracht.

Een vriendin lag een aantal dagen in het ziekenhuis in Port-au-Prince, maar is toen weer naar huis gebracht want het was te duur. De overheidsziekenhuizen zijn wederom in staking, alweer vijf weken. Vorig jaar ook al maandenlang, maar volgens hen is het Ministerie van Gezondheid de beloften niet nagekomen, dus volgt er een nieuwe staking. Patiënten zijn de dupe, nu overgeleverd aan de duurdere privé ziekenhuizen, voor velen niet betaalbaar. Vorig jaar zijn er al meerdere dodelijke slachtoffers gevallen.

Onze ingenieur brengt deze weken door in La Reserve, om 3 huizen te repareren en 7 nieuw te bouwen nadat orkaan Matthew ze beschadigd dan wel vernield had. Het verslag dat hij me toezond, maakte de enorme verschillen met Nederland weer schrijnend duidelijk. De kleine, lemen huizen, tegenover de grote, stevige, bakstenen huizen in Nederland. De ingenieur slaapt op een school en aan eten is moeilijk te komen. Het leven is er zwaar, maar de samenwerking is sterk en men zet zich dan ook enorm in voor het realiseren van de huizenbouw en reparaties, door zoveel mogelijk lokaal materialen te zoeken (hout, steen, zand), fundering te graven, etc. Samen worden er boomstammen tot planken gezaagd, met een hamer stenen tot grind geslagen en ijzerwerk gevlochten.

12 januari 2017. Zeven jaar na de aardbeving. CWS bouwt nog steeds nieuwe huizen voor slachtoffers van de aardbeving in Ganthier en Boen. Ook repareren we nu huizen met families die hun huizen verloren hebben in orkaan Matthew. Ter gelegenheid van deze dag, in nagedachtenis van de slachtoffers en ook van die van de orkaan, en om het belang van goede huizenbouw te onderstrepen, heeft het platform GREPPKA (waar CWS deel van uitmaakt) voor 12 januari een conferentie georganiseerd en een artikel gepubliceerd om de overheid op te roepen om toe te zien op correcte bouw en meer (goede) woonruimte beschikbaar te stellen. GREPPKA streeft ernaar dat de overheid maatregelen kan nemen waardoor iedereen, ongeacht sociale positie, toegang kan hebben tot een goed en veilig onderkomen.

Intussen werk ik nog vanuit Nederland. Er moest een verslag opgesteld worden over het werk van CWS Haïti van juli-december 2016. Artikels zijn geplaatst over groentetuinen en koeien in Ganthier en Boen (http://cwsglobal.org/vegetable-seeds-better-nutrition-and-extra-income-in-haiti/ en http://cwsglobal.org/one-animal-changes-many-lives/). 13 nieuwe huizen in deze zelfde plaatsen worden momenteel afgerond, met een volgende 15 al op de planning. Video’s zijn vertaald voor communicatiedoeleinden en om te laten zien wat er al is gedaan na de orkaan. Er is een nieuw plan geschreven voor voedselveiligheid in het Noordwesten met SKDE en een maandelijks verslag voor de collega’s. De EU wil zich de komende jaren ook op het Noordwesten gaan richten, aangezien dat het gebied is met de minste voedselveiligheid. Mijn collega woonde alvast een vergadering bij waarin het meerjarenproces werd toegelicht. Met alle collega’s houd ik via Skype en email contact.

Behalve werk is er nu ook gelegenheid voor familietijd en ontmoetingen met deze en gene. Ik geniet van de gewone dingen, zoals even weg op de fiets in de heldere vrieskou, met een laagje ijs op de sloten en een witte laag op het groene gras. Een verrassing om op een ochtend een witte wereld te zien, bedekt onder een laagje sneeuw. Een bezoek aan Dokkum, een vestingstad met oude pakhuizen, schepen in de grachten, lichtjes in de mast, witte straten. Ik ga Nederland met andere ogen bekijken.

Het was fijn om ook bij de verjaardag van mijn moeder te zijn. Eergisteren zijn we samen naar Barcelona gereisd, waar we een paar dagen rondwandelen, onder de indruk van bijzondere architectuur.