Aardbeving - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu Aardbeving - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Aardbeving

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

17 Augustus 2021 | Nederland, Twijzel

14 augustus 2021. Een aardbeving in Haïti, 7.2 op de schaal van Richter. Vooral de provincies Nippes, Zuid en Grand Anse geraakt. Weer doden, weer mensen onder het puin vandaan halen, weer verwoesting en vernieling. Een land zonder overheid. Geblokkeerde wegen. Ingestorte huizen, gebarsten waterreservoirs. Gewonden, doden. Rotsachtige gebieden waarin stenen verplaatst worden door de bevingen en naschokken.

Ik heb geen woorden. Een dag voor de aardbeving ben ik zelf in Nederland aangekomen. Hoewel het bijna twee jaar is geleden dat ik me in mijn vaderland bevond, had ik niet gehoopt op deze manier terug te keren. Na een maand in een ziekenhuis in Haïti doorgebracht te hebben, ben ik gerepatrieerd naar Nederland voor verdere behandeling. Dus ook mijn eigen wereld staat momenteel op zijn kop. Een dag later de aardbeving, nu tropische storm Grace.

Het zal even stil blijven op deze website, totdat ik weer terug kan keren naar het land waar mijn hart ligt. Het werk gaat echter door, mijn collega’s zijn al druk bezig met het opnemen van schade en het maken van plannen voor reparatie en herbouw van huizen en toegang tot water, maar ook psychosociale steun. (Zie hier voor meer informatie: https://cwsglobal.org/press-releases/cws-stands-in-solidarity-with-haiti/, https://cwsglobal.org/appeals/preliminary-emergency-appeal-major-earthquake-in-haiti/).

Een lichtpunt in dit alles: de huizen en scholen die Church World Service bouwde na orkaan Matthew, hebben de aardbeving zonder problemen weerstaan. (https://www.facebook.com/laura.curkendall.1/posts/2959440627605883) Daar doen we het voor. Mensen beschermen. En nu als toevluchtsoord dienen.

Te midden van deze moeilijke tijd, die volgt op een aaneenschakeling van ellende die Haïti over zich heen krijgt, houd ik 1 Thessalonicenzen 5: 16-18 voor ogen: “Verblijd u altijd. Bid zonder ophouden. Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus voor u.”

Giften voor het werk naar aanleiding van de aardbeving kunnen overgemaakt worden op rekeningnummer NL82 RABO 0304 2001 82 ten name van Christelijke Gereformeerde Kerk Drogeham, onder vermelding van Haïti.

Ik sluit af met een gedicht dat ik schreef tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis, na de moord op de president, maar nog voor de aardbeving, verwijzend naar de gezondheidszorg, een sector die nu weer des te belangrijker is met zovele gewonden. Dit is in het Engels.

A president gets shot.
His wife is immediately transported on a cot
flown out of the nation
to find proper medical treatment unavailable for the average Haitian.

They led this country for 5 years
with promises of 24 hours of electricity per day
new roads, better education, employment to stay.
However, those were replaced by gang violence and fears
finding a way
to leave.

Health care took a particular hit
How to protect against COVID?
Hospitals with no fuel for generators or lights to lit
no oxygen to breathe
nothing to do but wait and sit
for fragile life to end.

Do you have the privilege to pay
for a hospital stay
even then there is no way
to access materials and equipment you need for tests.
Are you among the majority without insurance
obliged to use public rather than private care
then successful, timely, proper treatment becomes even more rare.

Leaving the country for treatment is not an easy undertaking
if you are not the president’s wife
or another politician in the making.
In whose hands lies your life?
God be with us.
For when I am weak then I am strong.

  • 17 Augustus 2021 - 13:10

    Trinke:

    He Margot,

    Heel veel sterkte met je eigen gezondheid en alle onrust in Haïti, mensen waar je dichtbij wil zijn, maar wat nu niet kan.
    Wanneer je weer wat op krachten bent en zin en tijd hebt, kom ik graag keer bijkletsen.

    Liefs Trinke
    Ook namens mijn moeder, die vroeg zich van de week al af of ik wist hoe het met je was

  • 17 Augustus 2021 - 13:35

    Nicole Van Den Broek:

    Hallo Margot,

    Moest direct aan je denken en hoe oneerlijk dit allemaal weer is. Hoop dat je zelf snel op kunt knappen en ook dat het de mensen in Haïti goed zal gaan. Dat verdienen ze.
    Sterkte.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Margot

Micha 6:8 Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

Actief sinds 20 Maart 2008
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 591205

Voorgaande reizen:

12 April 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: