Aardbevingen - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu Aardbevingen - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu

Aardbevingen

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

09 Oktober 2018 | Nederland, Twijzel

Donderdag 4 oktober was het twee jaar geleden dat orkaan Matthew veel schade aanrichtte in Haïti. Sindsdien hebben we 10 huizen gerepareerd, 95 herbouwd en 37 zijn nog in aanbouw. Daarnaast zijn er twee scholen gerepareerd, drie lokalen nieuw gebouwd en twee scholen zijn nog in aanbouw. (Zie hier voor een korte video: https://www.youtube.com/watch?v=dJ7synxHJ8Y&feature=youtu.be) Mijn collega’s, ingenieurs van Church World Service, waren verantwoordelijk voor technisch overzicht op de bouw van deze huizen en scholen. Daarbij worden de bouwnormen in acht genomen, zodat in eventuele toekomstige orkanen of aardbevingen deze huizen en scholen stand kunnen houden. Dat is ook de reactie die we van vele gezinnen ontvangen. “We hoeven nu niet meer bang te zijn.” “Bij een volgende ramp kunnen we ons huis in vluchten, in plaats van het te ontvluchten.” “Mensen kunnen een storm bij ons uitzitten want wij hebben een veilig huis.”

Zaterdagavond 6 oktober doorstonden deze huizen en school de proef op de som. Een aardbeving van 5.9 op de schaal van Richter was voelbaar in heel Haïti. De herinnering aan de aardbeving van 2010 ligt bij vele mensen nog vers in het geheugen. Nieuwe schokken roepen vreselijke herinneringen op. Het epicentrum van de aardbeving van afgelopen zaterdag lag bij Port-de-Paix, in het Noordwesten van het land. Dat is de provincie waar de focus ligt van het werk van Church World Service in Haïti. Een tweede aardbeving volgde zondagmiddag om vier uur, van 5.2 op de schaal van Richter. Een derde gebeurde om 1 uur in de nacht van zondag op maandag, van 4.2 op de schaal van Richter.

Opnieuw is Haïti getroffen door een natuurramp. Tot nu toe heeft de Haïtiaanse overheid bevestigd dat er 17 doden zijn gevallen en 333 gewonden. 7.700 huizen zijn beschadigd dan wel verwoest, plus een nog onbekend aantal scholen, kerken en overheidsgebouwen. De komende dagen is er naar verwachting meer informatie beschikbaar over de exacte schade. De genoemde cijfers kunnen nog oplopen, aangezien het enige tijd duurt voordat een evaluatie van de schade afgerond is.

Mijn collega’s zijn al ter plaatse. Een van onze collega’s woont in het Noordwesten. Ons team en onze partners zijn gelukkig ongedeerd. Twee van onze ingenieurs zijn reeds begonnen met evaluatie van schade aan gebouwen. Onze partner GRADAID heeft personeel beschikbaar gesteld voor de overheid om te helpen met het verzamelen van informatie. Partner AGEHPMDNG laat mensen gratis water halen bij hun waterkiosk. De naschokken zorgen voor paniek. Opnieuw leven er mensen op straat. Door de aanwezigheid van de storm Michael is er ook nog eens sprake van veel regen. Muren zijn ingestort, huizen onbewoonbaar. Opnieuw mensenlevens verloren. Opnieuw is Haïti getroffen door een natuurramp.

Temidden van dit alles zijn we echter blij met het goede nieuws dat de huizen die Church World Service heeft gebouwd na orkaan Matthew deze aardbeving zonder schade hebben doorstaan. Dat bevestigt weer het belang van het naleven van de bouwnormen. Het stimuleert ons eveneens om dit belangrijke werk voort te zetten, om meer bouwlieden te trainen, meer mensen bewust te maken van het belang van goede bouw, om meer huizen te blijven bouwen en gezinnen een veilig thuis te kunnen bieden, waarin ze beschermd zijn tegen aardbevingen en orkanen.

• 10 Oktober 2018 - 16:22

Alice:

We wensen je heel veel sterkte nu 'jouw' land weer door het natuurgeweld is getroffen.

Harrie en Alice