Vrede - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu Vrede - Reisverslag uit Twijzel, Nederland van Margot Greef - WaarBenJij.nu

Vrede

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

24 December 2016 | Nederland, Twijzel

Het lijkt moeilijk om te spreken over vrede, als we zien en horen wat er gebeurt in de wereld, dichtbij en ver weg. Hoeveel honderden en duizenden jaren al gebeuren er rampen, staan mensen elkaar naar het leven, wordt er gevochten om landsgrenzen, om bezit, macht, worden mensen onderdrukt, veracht? En dan zingen we weer over vrede, in deze kersttijd. Laten we daar zelf aan werken, elkaar met respect en liefde te behandelen, met begrip, zodat we een licht mogen zijn op deze wereld.

Het woord ‘vrede’ komt ook voor in de missie van Church World Service, niet alleen met kerst, maar het hele jaar door: een organisatie die zich inzet voor vrede en gerechtigheid en strijdt tegen honger en armoede. Een grote opgave.

Afgelopen zaterdag had ik de gelegenheid om de kerstzangavond bij te wonen waarbij het koor optrad waarin mijn moeder zingt en twee tantes. Ook de plaatselijke brassband van Drogeham was aanwezig. Een mooie avond, de moeite waard om ervoor uit Haïti te komen... Fijn om erbij te kunnen zijn, zo heel anders dan een muziekavond in Haïti, maar jammer dat de kerk zo leeg was.

Woensdagavond kon ik voor het eerst bij de kerstavond zijn van de basisschool van mijn nichtjes. Als trotse tante was ik aanwezig, kijkend naar die twee meisjes geboren in de jaren dat ik in Haïti heb gewoond, naar de 100 leerlingen zingend op het podium. Toch kon ik niet voorkomen dat mijn gedachten naar elders gingen, naar scholen in Lamontay en Mayonbe, naar de scholen waar kinderen in Haïti naartoe gaan, of niet naartoe kunnen, naar de scholen vernield en verwoest door orkaan Matthew in Grand Anse en elders. Deze kinderen hebben een voorrecht alleen omdat ze in Nederland geboren zijn. Vaak zijn we ons niet eens bewust van de voorrechten die we hier hebben. Integendeel, slaan we niet te ver door de andere kant op?

De kinderen zongen en hebben keurig teksten opgezegd. Er werd gemusiceerd en elke groep droeg een lied en tekst voor, alles rondom het thema ‘vrede’. Aan het eind van de avond droegen leerlingen een gedicht voor dat ik hierbij wil delen. Een ieder prettige kerstdagen toegewenst en een gezond, vreedzaam en gelukkig 2017.

Vredevorst

Heere, leer ons bidden voor de vrede,
voor de vrede in ons hart.
Wereldwijd wordt er gestreden.
Ramp na ramp en smart op smart.

Toen U kwam naar deze aarde
was Uw naam al: Vredevorst.
Deze naam, zo vol van waarde,
voor wie naar échte vrede dorst.

Heere, U vraagt geen grote woorden,
alleen ons eigen zondig hart.
Trek ons met Uw liefdekoorden
héél dicht aan Uw Vaderhart.

Dáár zal men Uw vrede vinden,
waarvoor aards verlangen wijkt.
Mogen wij ook eens, als Uw beminde,
ingaan in Uw vrederijk.

Dank U, Heere, voor Uw genade;
voor de vrede die U bracht!
Voor zondaars, met schuld beladen,
bracht U licht in duist’re nacht...