Orkaan Matthew - Reisverslag uit Bajos de Haina, Dominicaanse Republiek van Margot Greef - WaarBenJij.nu Orkaan Matthew - Reisverslag uit Bajos de Haina, Dominicaanse Republiek van Margot Greef - WaarBenJij.nu

Orkaan Matthew

Door: Margot de Greef

Blijf op de hoogte en volg Margot

04 Oktober 2016 | Dominicaanse Republiek, Bajos de Haina

Haïti maakt zich gereed voor presidentsverkiezingen. De posters zijn weer verschenen en de kandidaten reizen het land door om stemmen te winnen. Zondag 9 oktober zouden de verkiezingen moeten plaatsvinden. De vraag is nu of de verkiezingen nog doorgaan.

Eind vorige week kwamen de eerste berichten binnen over orkaan Matthew die onderweg was richting Haïti. Zaterdag reisde ik naar de Dominicaanse Republiek, om deze week deel te nemen aan een conferentie. De orkaan nam toe aan kracht, tot categorie 5, de zwaarste categorie mogelijk en de sterkste orkaan in de regio sinds tien jaar. Zondag begon het te regenen. De hele nacht regen, maandag de hele dag regen, de hele nacht weer regen. Toen we gisteren bij onze partnerorganisatie SSID vertrokken, bleken ook de wegen in Santo Domingo blank te staan, hoewel de orkaan aan de westelijke kant van Haïti voorbij trekt.

Vandaag bereikte Matthew Haïti, binnenkomend over het zuidelijke deel van het land en daarna afbuigend naar de oostkust van Cuba. Het ene na het andere bericht komt bij me binnen. De brug bij Petit Goave is ingestort, de enige verbindingsweg naar de provincies Nippes, Zuid en Grand Anse, die juist het zwaarst getroffen zijn. Vele daken zijn weggevlogen. In Pestel, een kustplaats waar ik regelmatig te gast ben, zijn de kerk en school vernield, vele huizen verwoest. Dieren zijn omgekomen, wederom zijn oogsten verloren gegaan. Hele dorpen staan onder water. Het aantal mensen dat overleden is moet nog bevestigd worden. Ook in mijn woonplaats, Kenscoff, zijn huizen vernield en daken weggevlogen. De weg is geblokkeerd door omgevallen bomen. Ganthier, waar CWS nog steeds huizen aan het bouwen is met slachtoffers van de aardbeving, is overstroomd. Het kantoor van onze partnerorganisatie SSID aldaar staat onder water. Vanavond is het Noordwesten aan de beurt, waar we eveneens werkzaam zijn. In Duvier, waar KDRe huizen heeft gebouwd, zijn vele daken weggevlogen. Een lichtpuntje: de 70 huizen die KDRe na de aardbeving heeft gebouwd, hebben blijk gegeven van een stevige bouw en hun daken behouden.

De komende dagen hopen we meer informatie binnen te krijgen over de totale schade. Intussen zit ik op hete kolen in een katholiek conferentiecentrum in Santo Domingo (Manresa Loyola). Het is geen goed moment om niet in Haïti te zijn, bij mijn collega’s en onze partner organisaties en de inwoners van de plaatsen waar we werken. Transport is echter in ieder geval tot en met morgen niet mogelijk. De scholen blijven de hele week gesloten.

Het conferentiecentrum ligt aan zee, maar het hek naar de kust zit op slot. Van afstand zien we de palmbomen gebogen gaan onder de harde wind en hoge golven op de kust slaan. Het blijft regenen. Het is orkaanseizoen en het is bekend dat dit kan gebeuren, maar toch komt het hard aan, heel hard.

• 05 Oktober 2016 - 08:58

Nicolien:

Jammer dat hier geen emoticons zijn, want soms zijn woorden niet te vinden.... Ontzettend verdrietig!

• 05 Oktober 2016 - 09:00

Nicolien:

Het andere deel is weggevallen :
    Wel ben ik heel blij met het kleine lichtpuntje dat de daken van de door jullie gebouwde huizen wel op zijn blijven zitten!

• 05 Oktober 2016 - 18:38

Cornelia:

Hallo Margot, Wij bidden voor jullie en de collega's en voor de mensen in Haïti. Heel veel sterkte met de dingen die op jullie afkomen. Wel fijn om de horen dat de huizen door jullie gebouwd nog staan. Wat een zegening in deze periode. Veel sterkte toegewenst en Gods kracht toegewenst.
    Groetjes van de fam. svelda

• 05 Oktober 2016 - 18:40

Stefanie:

Goed om een levensteken van je te horen, dan wel niet vanuit Haïti maar vanuit de DR.....Inderdaad heftig om te lezen; we zien hier wel wat beelden op tv maar in werkelijkheid zal de impact veel groter zijn. Sterkte en ik bid speciaal voor Haïti deze dagen! Liefs, Stefanie

• 06 Oktober 2016 - 21:11

Trudy:

In gedachten en gebeden bij jou en Haiti. Liefs!

• 07 Oktober 2016 - 21:39

Dorieke:

Op het nieuws zie ik beelden voorbij komen van de schade, zo triest.. Wat zal het heftig voor jullie zijn nu ook daar, heel veel sterkte!! Liefs, Dorieke

• 08 Oktober 2016 - 11:03

Greta:

Hallo Margot,Sterkte voor jullie allemaal daar! Hartelijke groet, Tjeerd en Greta

• 08 Oktober 2016 - 20:24

Wim En Dukkie:

Hallo Margot ,Heel veel sterkte toegewenst voor jullie allemaal.
    Hart groeten en liefs van ons. Wim en Dukkie